Je li i Vaše dijete “izbirljivo u jelu”?

June 29, 2019 - by Ivana Štedul - in Blog

No Comments

piše: Ivana Štedul, dipl. physioth., bacc. occup. therap.


Što je hranjenje?


Hranjenje je najvažnija instrumentalna aktivnost svakodnevnog života. To je kompleksna aktivnost koja uvelike ovisi o: anatomskim strukturama koje sudjeluju u hranjenju (mišići, zglobovi, postura, tonus), sazrijevanju središnjeg živčanog sustava, iskustvenom učenju te o kulturnim utjecajima.

Razvoj hranjenja


Razvoj aktivnosti hranjenja počinje od refleksne aktivnosti kada dijete refleksno guta hranu u tekućem obliku pa do voljne aktivnosti kada ju s namjerom samostalno prinosi ustima i žvače.

Učeći dijete samostalnom hranjenju važno je obratiti pozornost na okolinu. Pod okolinom podrazumijevamo fizičku okolinu (mjesto gdje se dijete hrani), socijalnu okolinu (osobe koje sudjeluju u hranjenju s djetetom; najčešće osobe unutar uže obitelji) te kulturološku okolinu (razlike među kulturama; npr. u Kini se riža jede štapićima, no u našoj kulturi dijetetu uglavnom nećemo dati štapiće tijekom učenja hranjenja).

Koji su uzroci poteškoća s hranjenjem?

Problemi s hranjenjem su višestrukih uzroka, a često se laički klasificiraju kao izjave „moje dijete je izbirljivo, želi jesti samo kruh“, „jednostavno ne želi probati ništa novo“, „imam osjećaj da će povratiti kad stavi (ovdje ide određena vrsta hrane koju dijete ne može konzulirati) u usta“, „nema vremena za jelo“, „moram ga loviti po cijeloj kući da bi išta stavio u usta“, „uopće ne želi prstima dodatknuti tu i tu vrstu hrane, gadi mu se“…

Međutim, činjenica je da ne postoje izbirljiva djeca. Postoje djeca koja imaju određene senzo-motoričke teškoće zbog kojih im je sama aktivnost hranjenja otežana.

Poteškoće u aktivnostima hranjenja češće se javljaju kod djece koja su prijevremeno rođena, djece s dijagnozama hipotonusa, hipertonusa, dystonog sindroma, djece koja imaju veće izazove u senzoričkim komponentima aktivnosti te djece koja su imala veće izazove u uspostavljanju dojenja ili dojenje nije uspostavljeno. Također, poteškoće s hranjenjem mogu se pojaviti kao posljedica okolinskih čimbenika poput dugotrajnog miksanja hrane. Od početka je važno prepoznati pravi uzrok i prema uzroku rješavati postojeći problem.

Kako započeti dohranu?

Prema smjernicama Svjetske zdravstvene organizacije dohranu je potrebno započeti sa 6 mjeseci ukoliko se radi o dojenom djetetu. Ukoliko se radi o djetetu hranjenom adaptiranim mlijekom smjernice su ponešto drugačije i uvođenje dohrane se preporuča ranije.

Izuzeno je važno odmah pri početku uvođenja krute hrane prepoznati imate li dijete s pojačanim izazovima u aktivnosti hranjenja te slijedom toga započeti s pravovremenom roditeljskom intervencijom.

Ukoliko samostalno ne možete riješiti navedeni problem svakako se javite radnom terapeutu koji je dodatno educiran iz područja poteškoća hranjenja kako bi napravio cjelokupnu procjenu i kroz indivdiaulnu i specifični prilagođenu radnoterapijsku intervenciju pomogao vašem djetetu da hranjenje prestane biti muka.


5 + 2 savjeta koji pomažu ukoliko vaše dijete ima poteškoće hranjenja

Donosimo vam 5 + 2 dodatna savjeta koje kao roditelj odmah možete koristiti.

1. Važno je da se aktivnost hranjenja od početka provodi u mirnom ozračju, za stolom i bez distraktora za dijete (igračke, televizija). Ukoliko su distraktori prisutni uklonite ih. Dijete će nakon nekog vremena naučiti hraniti se bez njih. Pripremite se i na početno prosvjedovanje djeteta, koje će nakon nekog vremena prestati.

2. Imajte uvijek isti ritual, objedujte barem jednom na dan svi zajedno s djetetom i neka taj obrok bude uvijek u isto vrijeme. Djeca uče putem modela (Bandura). Zato im budite najbolji mogući model.

3. Od početka počnite s finger food komadićima. Ukoliko vas je strah jer izgleda kao da se dijete zagrcav budite svjesni da se najčešće se radi o zaštitnom refleksu koji nestaje i gasi se u trenutku kad je izazvan dovoljan broj puta. Ipak, možete početi s hranom spužvaste teksture, poput sredine kruha jer se ona topi u ustima.

4. Ukoliko dijete pije iz bočice, pokušajte izbaciti bočicu iz upotrebe što prije i krenite s pijenjem iz obične čaše. Da, dijete će razlijevati, no ne postoji drugi način na koji može naučiti piti. Izbjegavajte čaše s kljunom, osim u slučaju kad vam vaš radni terapeut dodatno educiran iz područja poteškoća hranjenja nije drugačije preopručio nakon detaljne provedene procjene.

5. Prvo djetetu omogućite hranjenje vlastitim prstima, zatim žlicom. Na taj način pogađajući usta djeca razvijaju vještine koordinacije oko-ruka koje su važne kod svih kasnijih aktivnosti (pogotovo kod pisanja).

6. Zažmirite na nered. On jednostavno mora biti prisutan. Shvatite ga kao neizbježan dio trenažnog procesa i uvijek imajte u vidu da će se smanjiti i na kraju skroz nestati kako će dijete napredovati u vještinama hranjenja.

7. Ukoliko vaše dijete ima određenu poteškoću s izvedbom aktivnosti hranjenja koju ne možete samostalno prevladati, svakako se javite radnom terapeutu dodatno educiranom iz područja hranjenja kako bi vas uputio na procjenu hranjenja, zajednički s vama osmislio plan intervencije i pomogao vašem djetetu u postizanju maksimalne neovisnosti u aktivnostima hranjenja.

Svi napisani savjeti su pisani za djecu koju nemaju veća senzo-motorička odstupanja, već im samo aktivnost hranjenja predstvalja veći izazov. Ukoliko Vaše dijete ima veće izazove unutar aktivnosti hranjenja, a uz to je prisutan problem s tonusom mišića svakako odmah potražite pomoć.

Ako ste roditelj ili stručnjak koji želi više naučiti o vještinama hranjenja i načinima kako možete pomoći svom djetetu možete pohađati našu dvodnevnu teorijsko praktičnu edukaciju Terapijsko hranjenje.

Na dvodnevnoj edukaciji Terapijsko hranjenje kroz teorijske postvake i praktične aktivnosti ovisno o problemskim područjima i dijagnozi prolazimo vježbe koje će pomoći Vašem dijetetu ili djeci s kojom radite u svaladavanju aktivnosti hranjenja. Više na:https://www.facebook.com/pg/senzogym.hr/photos/?tab=album&album_id=2068054453302187

Idući seminar održava se u rujnu u Zagrebu. Sve detaljne informacije možete dobiti na info@senzogym.hr

Za procjenu aktivnosti hranjenja svakako se možete javiti na info@senzogym.hr

Nered je sastavni dio učenja samostalnog hranjenja. Samo zažmirite i sve će izgledati urednije.
Edukacija Terapijsko hranjenje u SenzoGYM-u.

više na: https://www.facebook.com/pg/senzogym.hr/photos/?tab=album&album_id=2068054453302187

Share this article

Ivana Štedul

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

×

Popunite obrazac i ubrzo ćemo Vas kontaktirati.